تاریخ بروز رسانی: شنبه, April 28, 2018 - 10:16
November 10, 2016
جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان برگزار شد.

جلسه ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، استاندار سیستان وبلوچستان گفت: باید سند اقتصاد مقاومتی استان با تکیه بر ضرورتها و اولویت‌های سالهای 95و 96، تهیه تا در جلسه ستاد کشوری نهایی شود.

استاندار اعلام کرد: وزیر راه و شهرسازی به عنوان جانشین دکتر جهانگیری رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی کشور
در سیستان و بلوچستان انتخاب شده است و ایشان نگاه فرابخشی نسبت به تمام طرح ها در استان دارد
.

غلامرضا مالکی رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان در این جلسه به تشریح مصوبات جلسات قبلی کارگروه اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: تاکنون 27 مصوبه داشتیم که 14 مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی  در حال اجراست و 23 مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی در حال پیگیری است.

مسعود مالکی مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: کل طول راههای استان 23 هزار کیلومتر است که تقریباً جزء استان هایی است که بیشترین راه را داریم و با توجه به بحث پراکندگی و اینکه 11 درصد از مساحت کشور را این استان در برمی گیرد و در سطح کشور 2401 کیلومتر آزاد راه وجود دارد که این استان در بحث آزاد راه صفر است و 15462 کیلومتر بزرگراه در کشور وجود دارد  وجود دارد که در سطح استان 228 کیلومتر بزرگراه داریم که 4/1 درصد را در بر می گیرد و ما بر اساس استانداردها به ازای هر 100 کیلومتر راه باید تقریباً 20 کیلومتر بزرگراه داشته باشیم ولی با توجه به تعداد راهی که داریم این میزان حدود 3 کیلومتر است و با توجه به محاسبه ای که انجام شده 400 کیلومتر بزرگراه در دست احداث داریم که با این 228 کیلومتر می شود 680 کیلومتر که حدود 1680 کیلومتر دیگر نیاز است که ما به استانداردهای دیگر برسیم که اگر این 628 کیلومتر را کم کنیم 1052 کیلومتر نیازداریم که بزرگراه داشته باشیم که تقریباً معادل 2500 میلیارد تومان جهت تکمیل و احداث این بزرگراه ها لازم است.

وی خاطر نشان ساخت: در بخش تصادفات در سال 1393 با 7/29 درصد بیشترین میزان تلفات و تصادفات استان را داشتیم که در رتبه 31 بودیم  12 کمیته ایمنی و حمل و نقل جاده ای برگزار کردیم که 3 جلسه با حضور استاندار بود و تمهیداتی و مدیریتی که انجام شد 3 برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تنظیم گردید که باعث شد در پایان سال 1394 به 7/12 درصد کاهش که با آن 7/29 درصد حدود 42 درصد اختلاف الان رتبه استان در پایان سال 94 به رتبه دوم کشوری رسید.

مالکی افزود: در اجرای بخش اقتصاد مقاومتی در 6 ماهه اخیر که مورد بررسی قرار گرفت میزان تلفات و تصادفات در نوروز امسال 5/2 درصد افزایش داشتیم ولی الان تا پایان مهرماه به 6/5 درصد کاهش رسید.

علی اوسط هاشمی افزود: طوفان شن 160 روز تمام خدمات ما را تهدید می‌کند، آرامش را از مردم سلب کرده
و ماسک هم جوابگو نیست
.

وی بیان کرد: پایداری جمعیت در این استان مستلزم مدیریت ریزگردها و مقابله با طوفان شن است تا مهاجرت‌ها کاهش یابد.

اوسط هاشمی تشریح کرد: با توجه به هم مرزی با چند کشور، سیاست مرز محوری هنوز در این منطقه شکل نگرفته است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی اقیانوس و آب‌های آزاد است و در اجرایی کردن اقدامات در این زمینه نیازمند نگاه ملی هستیم.

این مسؤول تبیین کرد: سال 96 سیستان و بلوچستان را مقصد گردشگری قرار داده ایم و تلاش می‌کنیم مردم
را با فرهنگ و ظرفیت‌های این منطقه آشنا کنیم، توسعه روابط مردم با این استان خود زمینه ساز توسعه بیشتر این منطقه است
.

وی تشریح کرد: فرودگاه چابهار بسیار مهم است که باید هرچه زودتر راه‌اندازی شود و ما در حمل و نقل ترکیبی
را مورد توجه قرار داده‌ایم
.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه کشتی مسافربری را در بندر چابهار امروز مورد بهره‌برداری قرار دادیم، توضیح داد: احداث پل دوم میل یک ضرورت است.

اوسط هاشمی با اشاره به واردات 800 میلیون دلار موز به کشور، بیان کرد: انتظار می‌رود جهاد کشاورزی 10 درصد حجم واردات را به توسعه باغات موز سیستان و بلوچستان اختصاص بدهد که موز تولیدی آن از کیفیت و طعم ذائقه‌پسندی برخوردار است.

وی با تأکید بر تدوین سند توسعه باغات موز، گفت: سند توسعه موز در ستاد اقتصاد مقاومتی به عنوان ضرورت ملی گنجانده شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: عمده‌ترین ثروت سیستان و بلوچستان میراث تاریخی و اجتماعی و اقتصادی است.

عباس آخوندی در جلسه ستاد راهبردی مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان در استانداری، اظهار کرد: توسعه بیش از پیش سیستان و بلوچستان در بحث تجاری توجه به کشورهای همسایه است.

وی افزود: عمده‌ترین ثروت سیستان و بلوچستان میراث تاریخی و اجتماعی و اقتصادی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این استان را باید در بستر تاریخی و جغرافیایی ببینیم و کانون‌های توسعه تمدن را ایجاد کنیم.

آخوندی بیان کرد: این منطقه هنوز کلانشهر بزرگ ندارد که یک مزیت است و اگر بتوانیم آن را کنترل کنیم برای تسریع در توسعه آن بسیار خوب است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با هدف توسعه ارتباطات درون تمدنی باید تمام پایانه‌های مرزی، هوایی و دریایی را تجهیز و تسهیل کنیم.

این مسؤول ادامه داد: در بحث اقتصاد مقاومتی برای هر کدام از شهرهای استان ماموریت‌هایی تعریف شود.

وی گفت: در شهرستان چابهار سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه بندر و فرودگاه در حال انجام است که برای تبدیل شدن چابهار به مرکز جاذب جمعیت ایجاد پسکرانه نیاز ضروری است.

آخوندی بیان کرد: ساخت ریل چابهار خواف به حدود 6.5 میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که باید از محل سرمایه‌گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در چابهار نیاز به یک منطقه ویژه اقتصادی داریم که متصل به بندر باشد که بتواند تولید در چابهار سازماندهی و حمایت کند.

 

آدرس ساختمان مركزی:
زاهدان – ميدان شهدا – اداره كل راه و شهرسازی سيستان و بلوچستان
كدپستي : 9813693171
تلفن : 8-05433227056
فكس : 05433234989
آدرس ساختمان شماره 2 (جانبازان):
زاهدان - خيابان دانشگاه – دانشگاه 55
كدپستی : 9813693171
تلفن : 81-05433413280

 

آمار بازدید

اشتراک خبرنامه

مشترک نشریه اداره کل راه و شهرسازی استان شوید.

فید پورتال